Preventie

asiaenseverineMensen eten en drinken veel suikers. Hierdoor kregen onze voorvaderen al te maken met tandbederf (cariës) en tandvleesproblemen (parodontitis). Door de jaren heen heeft de mensheid steeds meer kennis vergaard. Tegenwoordig poetst iedereen wel minimaal 1x per dag zijn tanden. Ook gaat men regelmatig voor controle naar de tandarts, etc. Maar dit is niet voldoende om een gebit een heel leven lang (± 77 jaar) mee te laten gaan.

Hierom is het noodzakelijk om ook aan andere vormen van preventie te doen. Onze mondhygieniste geeft u graag adviezen over hoe u deze preventie het beste aan kunt pakken.

Er zijn ook voorvallen waarbij u het beste direct een afspraak met haar kunt maken:

• Als het tandvlees bloed bij het poetsen
  • De tanden en kiezen los gaan staan.
  • Het tandvlees rood, gezwollen en slap is.
  • Het tandvlees zich terugtrekt.
  • Er regelmatig gaatjes ontstaan.
  • Er vaak tandsteen en aanslag ontstaan.
  • Er sprake is van een vieze smaak of een slechte adem.

Over slechte adem en terugtrekkend tandvlees
Slechte adem
Halitose is de medische term voor slechte adem. Of je last hebt van slechte adem kun je nauwelijks zelf achterhalen. Bovendien vind je omgeving het genant je daarop te wijzen. Sommige mensen hebben last van een slechte adem, terwijl ze zelf van niks weten, terwijl anderen ervan overtuigd zijn dat ze het hebben terwijl er niets aan de hand is. De enige manier om erachter te komen is door het aan je omgeving te vragen.

Aangezien slechte adem kan wijzen op gebitsproblemen, tandvleesproblemen of in zeldzame gevallen op een gezondheidsprobleem, moeten we niet terughoudend zijn in het waarschuwen van mensen met een slechte adem. Wat is de oorzaak van halitose? Bacteriën!

Het is algemeen bekend dat wanneer tanden en kiezen niet goed gepoetst worden, men uit de mond gaat ruiken. Bacteriën hopen zich dan op tussen de tanden en de spleet tussen tand en tandvlees (pocket). Op plaatsen in de mond waar weinig zuurstof aanwezig is, breken de bacterien eiwitten af tot vluchtige zwavelverbindingen, die de geur van 'rotte' eieren veroorzaakt.

Uit onderzoek is gebleken dat in 80% van de gevallen de oorzaak van slechte adem gelegen is in de mond. Tandvleesontsteking (parodontitis) en tandbederf kunnen de oorzaak zijn. Laat daarom je gebit regelmatig controleren, houd je tanden goed schoon en het tandvlees gezond. Vergeet hierbij niet om de ruimtes tussen de tanden te reinigen met bijv.. tandenstokers, floss en/of ragers.

Mochten tanden en het tandvlees gezond zijn dan kan de slechte adem soms afkomstig zijn van sommige schimmelinfecties in de mond. Ook kan de slechte adem afkomstig zijn van het achterste deel van de tong. Dit gedeelte is nogal ruw en heeft veel groeven, waarin bacteriën zich kunnen ophopen. Wanneer de tong uitgestoken wordt, is soms een wit/gele aanslag op het achterste deel van de tong te zien, deze aanslag bestaat voornamelijk uit bacteriën. Soms wordt de slechte adem veroorzaakt door een maagzweer, nier of leverziekte.

Kan er iets aan gedaan worden?

Als je geregeld last hebt van een vieze smaak of slechte adem, probeer dit dan niet te maskeren met snoepjes en mintsprays, maar bezoek dan onze mondhygiëniste en laat je gebit controleren. De behandeling moet er in eerste instantie op gericht zijn de veroorzakers, d.w.z. bacteriën te verminderen:

Bij vrijwel iedereen zal het tandvlees zich op den duur wel ergens terugtrekken. Globaal gezien zijn er een aantal redenen aan te geven waarom het tandvlees zich terugtrekt :

• Poetstrauma
Te hard poetsen, een verkeerde poetsmethode en/of een te harde tandenborstel kunnen het tandvlees zodanig beschadigen dat het zich terugtrekt. Poets bij voorkeur met een zachte tandenborstel en oefen niet te veel druk uit tijdens het poetsen. Door het verkeerd of te hard poetsen zijn ook de tandhalzen aan slijtage onderhevig zijn.
  • Ontstekingen van tandvlees en afbraak van het bot, parodontitus.
Ook door ontstekingen van het tandvlees (gingivitis) kan het tandvlees zich terugtrekken. Als de tandvleesontsteking zich uitbreidt in de richting van het kaakbot, zal het kaakbot worden afgebroken. Dit wordt parodontitis genoemd. Bij zeer ernstige parodontitus kan de botafbraak zo?n ernstige vorm aannemen dat tanden en kiezen los komen te staan.
  • Na parodontologische behandeling.
Bij een parodontologische behandeling worden onder het tandvlees wortels en bot goed schoongekrabt. Na een geslaagde parodontologische behandeling zal het steunweefsel rond de tanden en kiezen genezen. Een gevolg van dit genezingsproces is dat het tandvlees zich terug zal trekken waardoor de diepte van de tandvleesspleet (pocket) kleiner wordt. Het tandvlees krijgt een gezond aspect. Het is niet verstandig om een parodontologische behandeling te vermijden omdat je bang bent voor terugtrekkend tandvlees. Als de ontsteking namelijk aanwezig blijft, zal de de terugtrekking namelijk steeds groter worden, tevens bestaat het risico om alle tanden en kiezen te verliezen door afbraak van het bot. Na genezing van de steunweefsels zal de hoogte van het tandvlees stabiel blijven.

Andere factoren: Er zijn meer factoren die samen met de al eerder genoemde oorzaken, de kans op het terugtrekken van het tandvlees kunnen vergroten. Soms zijn de wortels van de voortanden bedekt met maar een heel dun laagje bot, of kunnen zelfs geen botbedekking hebben. De combinatie van dun tandvlees, ontsteking en te hard poetsen kan leiden tot terugtrekken van het tandvlees. Door de positie die de hoektanden in de kaakwal hebben, komen blootliggende tandhalsen op die plek vaak voor en kan het tandvlees zich daar makkelijk terugtrekken.

Een tand of kies is niet star met het bot verbonden, maar tussen wortel en bot bevindt zich een ruimte. In deze ruimte bevind zich het parodontaal ligament. Dit ligament bestaat uit vezels, die tand of kies verbinden met het bot. Het totaal van steunweefsels wordt het parodontium genoemd.

Hoe strak dit ook aansluit, er zit toch een smalle spleet tussen de gingiva en de tanden en kiezen. Deze spleet wordt de pocket genoemd en is in een gezonde situatie ondiep (minder dan 4mm). De met 2 aangegeven vezels, zijn de vezels van het parodontaal ligament. De uiteinden van deze vezels zijn verankerd in het wortelcement, aangegeven met 3. Dat dit geen starre verbinding is, kan je voelen door een tand heen en weer te bewegen. Als het goed is moet de tand licht beweeglijk zijn. Gezonde gingiva(tandvlees) heeft een roze kleur, ligt stevig om de tanden en kiezen en bloedt niet bij het poetsen of het eten. Een gezond teken zijn ook de kleine putjes in de gingiva, dit wordt het sinaasappel aspect genoemd.

kleurstrook